SWOT-analys på mej själv

Jag ska göra en SWOT-analys (strenghts, weaknesses, opportunities, threats) på mej själv nån gång. Jag började lite smått att tänka på mina styrkor och svagheter och enligt de tankarna är jag nog rätt person på fel plats. För jag är rätt för någonting men kanske inte just för det här. Ekonomikurserna är inte min grej helt enkelt de är för flummiga, det är för mycket läsa och analysera texter och sen göra en uppgift som egentligen inte har nåt direkt rätt eller fel svar. Jag är mer för logiskt tänkande. Jag saknar matten.
Möjligheter och hot då? Möjligheter finns det väl egentligen hur många som helst? Jag brukar tänka på när man vart på föreläsningar där framgångsrika människor har berättat om sina liv och sina framgångar (och "motgångar"), de människorna har oftast hoppat runt på en massa olika ställen, bytt jobb och utbildningar, flyttat hit och dit ett antal gånger innan de hittat rätt. De har inte haft en aning om vad de ville göra med sina liv men det har ordnat till sej för dom ändå och de har fått ett bra och meningsfullt liv. Jag tänker att jag kommer bli framgångsrik, efter ett par snekliv kommer jag att hitta rätt och komma på något att göra som jag trivs till 100% med.
Vad finns det för hot då? Vet inte riktig, tror att jag själv kan vara det största hotet men får tänka lite mer på det hela och se om jag kommer fram till något vettigt.
Nu kom jag att tänka på en sak till, när man jobbar med att förbättra självkänslan och självförtroendet ska man ju belysa de saker man är bra på då kanske det inte är så bra att göra en SWOT-analys? Fast å andra sidan är det väl bra att vara medveten om sina svaga punkter? En SWOT-analys är väl till för att ge en helhetsbild över hur något fungerar och vilka förbättringar som kan göras?  

(Jag är inte helt missnöjd med utbildningen jag går nu, byggkurserna är jätteintressanta).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback