Insomni

Jag blir knäpp på min sömn! De senaste månaderna har jag haft svårt att somna och de senaste veckorna har det blivit värre. För ett par månader sen kanske det tog en timme för mej att somna men nu tar det oftast minst två - tre timmar innan jag lyckas somna och nu känns det inte ens som att jag sover när jag sover, det känns som att jag är vaken fast att jag sover.

Gjorde ett
test på apotekets hemsida och resultatet visade att jag tycks lida av insomni. "Insomni innebär svårigheter med att somna, tidigt uppvaknande (utan att kunna somna om) och många uppvaknanden under natten. Sömnbristen ger också trötthet och sänkt prestationsförmåga i vardagen. Insomni beror ofta på en utlösande faktor som stress eller en påfrestande livshändelse. Ett samspel mellan flera faktorer gör sedan att sömnsvårigheterna utvecklas till långvariga och bestående problem."

Det finns ett program att köpa som sägs ska hjälpa så kanske ska ta och testa det men det kostar 395 spänn. Det står också att om sömnproblemen är orsakade av eller ingår som en del av långvarig stress, utbrändhet och utmattningsdepression ska man i första hand söka hjälp hos läkare. Jag vet inte om det passar in på mej, tror jag har lite svårt att erkänna det för mej själv i så fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback